واکسن COVID-19 ساخت محققان دانشگاه آکسفورد با موفقیت سبب تحریک واکنش ایمنی بدن می شود

22 ژوئیه 2020 - انگلیس یک قدم به عرضه ی واکسن COVID-19 به عموم مردم جهان نزدیک تر شد. محققان دانشگاه آکسفورد در حال همکاری با شرکت دارویی AstraZeneca ، برای یافتن راهی برای جلوگیری و درمان بیماری کووید-19، هستند.

 این واکسن با نام " ChAdOx1 nCoV-19" بر روی 1077 نفر آزمایش گردید. نتایج این آزمایشات نشان داد که استفاده از این واکسن ایمن است و با کمک به تولید آنتی بادی و سلولهای ایمنی بدن از فرد در برابر COVID-19 محافظت می کند.

هیچ عارضه جانبی جدی در شرکت کنندگان ثبت نشده است ، اگرچه حدود 70 درصد از شرکت کنندگان پس از تزریق از سردرد و تب شکایت داشتند، که می تواند با استفاده از مسکن ضد درد کنترل شود.

انگلیس قبلاً 100 میلیون دوز از این واکسن را سفارش داده است.

پرفسور Andrew Pollard ، از گروه تحقیقاتی آکسفورد، گفت: ما از نتایج منتشر شده امروز خوشحالیم چون می بینیم آنتی بادی ها و سلول های T ، هر گونه تاثیر این ویروس را خنثی می کنند. این واکسن بسیار امیدوار کننده است و ما معتقدیم که این نوع پاسخ می تواند با محافظت در برابر این ویروس در ارتباط باشد.

در حال حاضر، دانشمندان نمی توانند بگویند که آیا این واکسن می تواند از عفونت کروناویروس جلوگیری کند و یا می تواند از ابتلای افراد به نوع جدی این بیماری جلوگیری نماید؟ کارآزمایی های بزرگتر که شامل آزمایش این واکسن بر روی 47000 نفر از سراسر جهان می شوند، به این سوالات پاسخ خواهند داد.

پروفسور سارا گیلبرت، از دانشگاه آکسفورد، اضافه کرد: هنوز کارهای زیادی باید انجام شود قبل از اینکه بتوانیم تأیید کنیم که واکسن ما به مدیریت بیماری همه گیر COVID-19 کمک می کند، اما این نتایج اولیه امیدوار کننده هستند.

نخست وزیر انگلیس، بوریس جانسون، با بیان اینکه نتایج این واکسن "خبر بسیار مثبتی" است، افزود: هیچ تضمینی وجود ندارد، ما هنوز به نتایج نهایی دست نیافته ایم و به آزمایشات بعدی نیاز داریم، اما این یک گام مهم در جهت درست است.

کارشناسان در سراسر جهان در تلاش هستند تا واکسنی را برای کرونا ویروس تولید کنند. تصور می شود در حال حاضر بیش از 140 واکسن در دست ساخت هستند. این یافته ها در ژورنال Lancet منتشر شده است.

منبع:

https://www.diabetes.co.uk/news/2020/jul/covid-19-vaccine-shown-to-trigger-immune-response.html